Beeld & Geluid, Universiteit Maastricht, Trollrensics en het datajournalistieke platform Pointer van KRO-NCRV starten in 2023 een onderzoek naar aanbevelingsalgoritmen om inzicht te krijgen in de verspreiding van desinformatie onder jongeren. Want jongeren brengen veel tijd online door. De algoritmen op social media platformen bepalen in grote mate wat ze te zien krijgen, maar de kwaliteit van informatie die op social media circuleert is wisselend. Met het gezamenlijke project PANDORA worden een jaar lang de aanbevelingsalgoritmen onder jongeren (12 t/m 17 jaar) van social media platformen onderzocht, wat bijdraagt aan een beter begrip van wat jongeren te zien krijgen.
PANDORA richt zich als eerste op gebruikersdata van TikTok-accounts. TikTok is het snelst groeiende social media platform in Nederland en het meest succesvol in het bereiken van jongeren, een kwetsbare doelgroep, die vaak nog moeten investeren in de ontwikkeling van ‘nieuwswijsheid’, ofwel een kritische houding tegenover nieuwsmedia.