NPO Maatschappelijke Waarde Over NPO
AVROTROS / VPRO / NTR NPO Cultuur

Extra impuls voor cultuursector

Ook de cultuursector heeft het ongekend zwaar tijdens de coronapandemie. Er wordt in ons land heel veel moois bedacht, geoefend en gemaakt. Om te voorkomen dat dit allemaal ongezien en ongehoord blijft, neemt de publieke omroep, dankzij extra financiële steun van de overheid, het initiatief tot NPO Cultuur. Onder dit label vinden tientallen programma’s, optredens en voorstellingen hun weg naar de huiskamer via alle zenders en platforms van de NPO. NPO Start en themakanaal NPO 2 extra spelen hierin een centrale rol. Het mes snijdt aan twee kanten: plezier en inspiratie voor het publiek dat noodgedwongen thuis moet blijven, en een extra impuls voor de Nederlandse culturele sector. NPO Cultuur beslaat in eerste instantie de periode december 2020-juni 2021. De publieke omroep wil het label echter voortzetten, om zijn cultuurprogrammering blijvend zichtbaar en vindbaar te houden.

Overall effecten NPO Cultuur
Uit publieksonderzoek onder een panel van ruim 4.500 respondenten hebben we enkele interessante data kunnen halen met betrekking tot het effect van NPO Cultuur voor de cultuurbeleving en –participatie in Nederland. Gebleken is dat dat effect er wel degelijk is. Om te beginnen vindt meer dan de helft van de respondenten (57%) het steunen van de culturele sector een mooi initiatief van de publieke omroep (vrouwen 61%, mannen 52%). Bij hoger opgeleiden ligt dat percentage zelfs rond de 70%. Op de vraag of men na het heropenen van de theaters en concertzalen naar cultuurprogramma's op televisie blijft kijken, antwoord 89% bevestigend. Daarvan zegt 15% zelfs meer naar cultuur te gaan kijken. Tot slot geeft 44% procent van de kijkers aan door de NPO Cultuurprogrammering meer zin te hebben gekregen om naar een concert, voorstelling en/of museum te gaan.  

 

Voorbeelden van cases

Thema's

Levensader en kweekvijver voor creatieve sector