NPO Maatschappelijke Waarde Over NPO
VPRO De avondshow met Arjen Lubach

Het ‘Lubach-effect’ reikt ver

Arjen Lubach blijft zijn reputatie als presentator van agendasettende programma’s waarmaken. Met een mix van satire en actualiteiten weet hij een brede en relatief jonge doelgroep te bereiken met items en filmpjes, waarin soms complexe maatschappelijke onderwerpen op een toegankelijke manier worden becommentarieerd. Niet zelden leiden de onderwerpen tot publicaties in andere media en tot Kamervragen. Van de controversiële Jumbo-reclame rond het WK tot het bespreekbaar maken van het onterechte beeld van “koeienromantiek” op boerenbedrijven. Een item over Heineken zorgt voor veel bewustwording over de activiteiten van het biermerk in Rusland. De Volkskrant schrijft een artikel over het boycotten van het merk na de uitzending, en een bioscoop in Meppel doet Heineken in de ban na de uitzending. Dit zijn allemaal spraakmakende voorbeelden van het ‘Lubach-effect’, die het maatschappelijk debat verrijken en soms op gang brengen. 

Voorbeelden van cases

Thema's

Platform en aanjager van maatschappelijk debat