NPO Maatschappelijke Waarde Over NPO
HUMAN Medialogica

Nepnieuws over corona debunken

Medialogica onderzoekt al tien jaar hoe beeld en werkelijkheid van elkaar verschillen. Dat doet de redactie niet alleen op televisie, maar ook online. En met succes. Met name in het begin van de pandemie is er nog veel niet bekend over corona. Een voedingsbodem voor nepnieuws. Veel mensen delen onjuiste berichten zonder dat zij het zelf doorhebben. Factcheckers draaien overuren. Journalisten proberen te duiden, terwijl veel informatie nog niet bekend is. Het is lastig om feitelijk verslag te doen in een tijd met veel onzekerheden. De online redactie van Medialogica zet daarom de zogeheten Corona Debunker op en probeert onwaarheden en complotten door te prikken, te debunken.

De debunker met het grootste bereik, is de voorspelling van Koontz met bijna 100.000 paginaweergaven. Op Facebook bereikt de post ruim 40.000 mensen. Ook de debunker over de betrouwbaarheid van de PCR-test doet het goed: maar liefst 42.918 weergaven en op Facebook ruim 10.000. In de meetperiode maart 2020 t/m december 2020 zijn de pagina's met in de url corona-debunker goed voor 8,34% procent van alle weergaven, vergelijkbaar met een HUMAN-programma op televisie. 

Voorbeelden van cases

Thema's

Platform en aanjager van maatschappelijk debat