NPO Maatschappelijke Waarde Over NPO
NTR / NOS Nieuwsuur

Onderscheidende aanpak in verkiezingstijd

Nieuwsuur kiest in de aanloop naar de stembusgang voor de Tweede Kamerverkiezingen voor een onderscheidende koers. Het programma besluit niet in te zetten op debatten of bijvoorbeeld een politiek café, maar kiest voor de inhoud middels het 1-op-1 vraaggesprek.

Nieuwsuur investeert fors in onderzoek en legt de nadruk op één partij per uitzending. De betreffende lijsttrekker is daarbij steeds de hoofdgast. Waar campagnes vaak worden gedomineerd door de politieke rel van de dag, wil Nieuwsuur terug naar de kern: wat staat er in de verkiezingsprogramma’s en wat zijn de idealen waar partijen campagne voor voeren? En wat weten politici daar zelf van? In hoeverre hebben ze eerdere idealen in praktijk gebracht? Zijn ze wel ‘aangesloten’ op het eigen electoraat?

Per partij worden twee of drie onderwerpen grondig uitgezocht. Daarnaast worden er in de eigen achterban en onder potentiële stemmers interviews gehouden en worden er per uitzending drie personen uitgekozen die in gesprek gaan met de lijsttrekker. Als extra onderbouwing onderzoekt Ipsos gerichte vragen van Nieuwsuur over de gekozen onderwerpen binnen de achterban. En per uitzending wordt het stemgedrag geanalyseerd om het profiel van de betreffende partij te duiden. Zo hebben presentatoren Jeroen Wollaars en Mariëlle Tweebeeke een schat aan munitie voor het interview met de lijsttrekker. Dit resulteert in scherpe uitzendingen met een gevarieerde inhoud van toegevoegde waarde. In totaal maakt Nieuwsuur acht uitzendingen met de grotere partijen en drie kortere uitzendingen met drie kleine partijen. De PVV en DENK zeggen de medewerking aan ‘hun’ uitzendingen op het laatste moment af.

Voorbeelden van cases

Thema's

Platform en aanjager van maatschappelijk debat