NPO Maatschappelijke Waarde Over NPO
BNNVARA / NOS / PowNed NOS op 3, ZML, Danny op Straat, PowNews

Vier keer in top 10 van YouTube

Ook op basis van bereik op YouTube is het effect van de publieke omroep groot. Dit blijkt uit de populariteit van onder andere NOS op 3, Zondag met Lubach, Danny op Straat en de items van PowNews. Alle vier de titels halen in 2020 de top 10 van best bekeken YouTube-video’s.

De video De allesbepalende lijn in de coronacrisis van NOS op 3 uit het begin van de crisis bereikt 1,9 miljoen unieke views en de hashtag #flattenthecurve wordt veel gebruikt op social media. Op een begrijpelijke manier met veel graphics wordt uitgelegd hoe het kabinet de druk op de zorg wil verlagen en een piek in de besmettingen wil voorkomen. De explainer staat symbool voor veel meer video’s die door NOS op 3 zijn gemaakt om actuele onderwerpen uit te leggen. Ze blijken een groot succes. Emil van Oers, een van makers van de explainers: “Het idee voor de explainers is ontstaan uit een simpele nieuwsbehoefte. We krijgen bakken aan informatie over ons uitgestort en zien door de bomen het bos niet meer. Zeker ons jonge publiek. Infobesitas is niet voor niets een woord. Basiskennis die wij als journalisten hebben, heeft ons publiek vaak niet.”

De PowNews-video Derksen, Van der Gijp woest op ‘NSB’er’ Genee ontvangt een prijs voor 8ste best bekeken YouTube-video van Nederland in 2020.

Voorbeelden van cases

Thema's

Platform en aanjager van maatschappelijk debat