NPO Maatschappelijke Waarde Over NPO
KRO-NCRV Pointer

Experimenteren met 'dark socials'

Dark socials zijn besloten sociale media, zoals WhatsApp, Snapchat, Telegram en besloten Facebookgroepen. Uit onderzoek blijkt dat jongeren steeds meer gebruik maken van besloten sociale media als nieuwsbron. Getsocial heeft een tool ontwikkeld, de Dark Social Calculator, waarmee je kunt meten hoeveel dark social-verkeer er naar je artikelen, linkjes of websites komt. Onderzoeksplatform Pointer onderzoekt in 2021 of met deze tool desinformatie gedebunkt kan worden. Dit gebeurt in de vorm van een reeks korte animaties rond tien berichten die desinformatie bevatten. Deze dark socials-strategie zou een manier kunnen zijn om een jongere doelgroep te betrekken bij het ontmaskeren van nepnieuws. Daarnaast wordt met de Calculator ervaring opgedaan om te leren hoe je conversie krijgt vanuit dark socials naar je eigen websites.

Uit onderzoek van KRO-NCRV blijkt dat de jongere doelgroep (15 t/m 25 jaar) zich inderdaad verplaatst naar besloten sociale media en naar TikTok, en dat de speciaal gemaakte explainervideo’s het beter doen bij deze jongere doelgroep dan de reguliere shortform video’s van Pointer. Ook blijkt dat de top 10 artikelen van Pointer van dark social-gebruikers anders is dan de top 10 van alle gebruikers.

Voorbeelden van cases

Thema's

Stimulator van innovatie