NPO Maatschappelijke Waarde Over NPO
EO / KRO-NCRV Diep en De villamoord

Interactie ‘nieuwe stijl’ via Clubhouse en Telegram

Omroepen zetten ook nieuwe platforms als Clubhouse en Telegram in om het publiek te betrekken bij hun programma’s. We lichten hier twee voorbeelden uit 2021 uit:

Diep (EO)
Na het programma Diep dat de EO op NPO 3 uitzendt, kunnen kijkers met de gast en presentator Joram Kaat op Clubhouse napraten over de uitzending en onderwerpen.

De villamoord (KRO-NCRV)
De true crime-serie De villamoord, over een geruchtmakende moordzaak in een Arnhemse villa in de jaren ’90, biedt bij het tweede seizoen in augustus 2021 kijkers de mogelijkheid om mee te praten op Telegram. Ook kunnen kijkers vragen stellen aan de makers of tips geven. Daarnaast biedt het kanaal op Telegram exclusieve vlogs en beelden. De tv-kijkers van De villamoord zitten vol met vragen en willen verdieping en achtergrondinformatie. Dit biedt grote kansen voor een actieve true crime community, waar de ‘whodunnit-vraag’ tot de meeste interactie leidt. De community wil graag meedenken en actief meehelpen om de dader te pakken. Ook het tegengaan van onrecht leidt tot veel reacties.

Voorbeelden van cases

Thema's

Stimulator van innovatie