NPO Maatschappelijke Waarde Over NPO
NTR Het Sinterklaas journaal

Multimediaal concept van formaat

Het Sinterklaasjournaal heeft zich ontwikkeld tot een waar multimediaal concept. De titel is op vele platforms aanwezig met video, audio en print. Verder is Het Sinterklaasjournaal te vinden op internet en in het onderwijs. Vier weken lang weet het televisieprogramma dagelijks meer dan 1 miljoen mensen aan zich te binden. Een serie van 20 hoorspelen in de vorm van een podcast verwerft in korte tijd een schare van 2,5 miljoen enthousiaste luisteraars.

Op internet doet het programma het ook heel goed. Niet alleen wordt het televisieprogramma daar massaal teruggekeken, ook de eigen website verwelkomt daar meer dan 2 miljoen unieke bezoekers, die via 7 online ‘interactives’ miljoenen malen contact opnemen met Sinterklaas en zijn Pieten. In het onderwijs spelen 400.000 jonge basisschoolleerlingen door middel van een lespakket dagelijks mee met Het Sinterklaasjournaal. Daarnaast kunnen kinderen thuis aan de slag met een Sinterklaasjournaal Doeboek vol knutsels en spelletjes. Tegelijkertijd verwijzen de verschillende uitingen naar elkaar. Zo kondigt Sinterklaas bijvoorbeeld op televisie aan dat hij via de website verlanglijstjes verzamelt, wordt de podcast op de website gepresenteerd en wijst het lespakket leerkrachten op de mogelijkheid op om op school via een ‘interactive’ live bingo te gaan spelen met Sinterklaas. Deze optelsom van deze multimedialiteit verstevigt het merk enorm.

Voorbeelden van cases

Thema's

Stimulator van innovatie