NPO Maatschappelijke Waarde Over NPO
KRO-NCRV The Passion

Ook met virtuele processie blijft The Passion verbindend

The Passion is misschien wel het bekendste – en zeker het best bekeken - levensbeschouwelijke tv-programma van Nederland. De edities van 2020 en 2021 moeten noodgedwongen zonder publiek plaatsvinden. Maar ook zonder grote mensenmassa’s maakt The Passion indruk en weet het miljoenen Nederlanders rond Pasen met elkaar te verbinden.

In 2021 komt The Passion, op Witte Donderdag 1 april, live uit Roermond. De uitzending op NPO 1 wordt door bijna 3 miljoen kijkers bekeken. In aanloop naar 1 april zijn er honderden publicaties (tv, radio, magazines, kranten en online). De programmasite van The Passion op de KRO-NCRV-portal trekt 305.755 unieke bezoekers en de social media kanalen krijgen in totaal meer dan 7 miljoen views. The Passion is dit jaar actueler dan ooit. Vernieuwingen als een zeer diverse cast, extra scenes en voor het eerst Engelstalige nummers worden gewaardeerd door de kijker. Een van de nummers zorgt voor een nummer 1-hit en de hashtag #ThePassion is trending topic. De verbindende waarde van The Passion zien we terug tijdens de uitzending als er 24.464 mensen meelopen in de virtuele processie. Met het thema ‘Ik ben er voor jou’ worden mensen opgeroepen naar elkaar om te kijken. Zo brengt KRO-NCRV het Paasverhaal voor iedereen. Ook blinden en slechtzienden horen daarbij, want op NPO Radio 2 verzorgt dj Wouter van der Goes weer een audiodescriptie (beschrijving van scènes) bij het programma. The Passion kwam in 2021 met steun van de Protestantse Kerk in Nederland, het  Kansfonds Bisdom Roermond en gemeente Roermond tot stand.

Voorbeelden van cases

Thema's

Stimulator van innovatie