Voetbal en LHBTIQ+, het is helaas een ingewikkelde combinatie in Nederland. Daarom lanceert KRO-NCRV op social media de campagne #Spreekjeuit, die gelijktijdig start met de serie De roze supporters (KRO-NCRV) op NPO 3. Deze vierdelige docuserie toont de broodnodige strijd van LHBTIQ+ voetbalfans voor acceptatie in de voetballerij.
In de campagne #Spreekjeuit spreken oud-international/trainer Rafael van der Vaart, Inter Milan-speler Stefan de Vrij en oud-Oranjeleeuwin Anouk Hoogendijk zich uit tegen homofobie in de voetballerij. De campagne bestaat uit drie fases, waarbij ook nadrukkelijk voetbalfans worden aangesproken op wat zij zelf kunnen doen tegen kwetsende spreekkoren en teksten in de stadions. De campagne #Spreekjeuit is ontwikkeld door content- en activatiebureau Helden van Barbara Barend.
Inhaker voetbalfinale Feyenoord-AS Roma
Ter gelegenheid van de Europese voetbalfinale Feyenoord-AS Roma op 25 mei maakt KRO-NCRV met de campagne #Spreekjeuit een speciale aanhaker in Rotterdam en e.o. Dit gebeurt o.a. met uitingen in digitale abri’s rondom De Kuip en met een animatie van stadion De Kuip in regenboogkleuren. Ook wordt in het AD/Rotterdams Dagblad een advertentiepagina geplaatst met de tekst 'Samen naar de finale, samen voor rood-wit, samen tegen homofobie'.
De campagne is een voorbeeld van hoe KRO-NCRV niet alleen een thema met (eigen) media wil agenderen, maar ook van hoe de omroep mensen ertoe beweegt de wereld voor iedereen een stukje mooier te maken.