NPO Maatschappelijke Waarde Over NPO
AVROTROS / NOS Eurovisie Songfestival

De verbindende waarde van een mega-event

Na 45 jaar komt in mei 2021 het Eurovisie Songfestival terug naar Nederland. Op 18, 20 en 22 mei vinden twee halve finales en de finale plaats in Rotterdam Ahoy. Publieke omroepen uit 41 landen doen mee. AVROTROS, NOS en NPO slaan de handen ineen om dit grootste live-muziekevenement ter wereld te produceren. De uitzendingen krijgen zeer hoge waarderingen en de finale wordt door ruim 180 miljoen mensen in de hele wereld bekeken. In Nederland trekt de finale gemiddeld 5,6 miljoen kijkers, een marktaandeel van ruim 75%.

Nederland oogst internationaal veel lof voor de organisatie, productie en technische uitvoering van het evenement. Behalve de omroepen dragen ook veel creatieve en technische producenten, bedrijven en makers uit de Nederlandse media- en cultuursector bij aan het succes.

Verbindende waarde
Uit onderzoek van bureau GfK blijkt dat het Eurovisie Songfestival, maar ook andere grote internationale evenementen zoals het EK Voetbal en de Olympische Spelen, mensen dichter bij elkaar brengt, zeker in tijden van crisis. Zes op de tien Nederlanders vindt dat. Dit soort mega-evenementen geven volgens de 3.000 ondervraagden ‘een gevoel van verbondenheid met de samenleving’ (54%) en zorgen voor ‘meer saamhorigheid in Nederland’ (60%). Uit het onderzoek blijkt dat het ESF wordt gezien als hét evenement dat samen met andere huisgenoten of gezinsleden wordt beleefd: 6 op de 10 mensen geeft aan er gezellig sámen naar te kijken. De uitkomsten tonen vooral aan dat veel Nederlanders veel waarde hechten aan dit soort grote, verbindende evenementen.

Voorbeelden van cases

Thema's

Verbindend en verbonden met Nederland