NPO Maatschappelijke Waarde Over NPO
MAX MAX Ombudsman

Druk jaar voor MAX Ombudsman

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten terecht bij MAX Ombudsmannen Jeanine Janssen en Rogier de Haan. In 2021 kreeg MAX Ombudsman 6.338 telefoontjes, het op een na drukste jaar sinds de oprichting in 2013.

Klachten Top 5 2021
1. Pensioenen: 23%
2. Reiezen en vervoer: 19%
3. Consumentenrecht: 15%
4. Geld- en bankzaken: 13%
5. Klachten over de overheid: 10%

Pensioenen

Veel vragen gaan over pensioenen. Uiteindelijk hebben enkele tienduizenden gepensioneerden dankzij MAX Ombudsman een hoger pensioen ontvangen, oplopend tot 300 euro per maand. Zij ontvingen daarnaast nabetalingen van achterstallig pensioen, die geregeld tienduizenden euro's bedroegen. ABP heeft hiervoor 417 miljoen euro opzij gezet. De bedankjes stromen tot op de dag van vandaag binnen.

Reizen en vervoer

In 2021 was er vanuit MAX Ombudsman nog steeds veel aandacht voor reizen. Veel vragen in het spreekuur gingen daarover, maar ook was er veel interesse vanuit verschillende media voor toelichting op de telkens veranderende kleurcodes, voucherproblemen, problemen tijdens quarantaine op vakantie en in een latere fase ook over alle verschillende regels van landen omtrent vaccinaties en boosters. Ook in MAX Vakantieman, Tijd voor MAX en Meldpunt zijn deze problemen aan de orde gekomen en waar mogelijk hebben we gezorgd voor een oplossing. Met regels die vóór corona niet aan de orde waren, leverde dit regelmatig de nodige discussie op met reisorganisaties, bemiddelaars of luchtvaartmaatschappijen.

Consumentenrecht

Uiteraard waren ook de reguliere consumentenzaken weer aan de orde. Denk hierbij aan aankopen van bankstellen, keukens en elektrische apparaten waar problemen mee ontstaan. Wat zijn de rechten van de consument? Hoe zit het met terugsturen als iemand ‘op afstand’ iets heeft gekocht?

En ook was er specifiek aandacht voor faillissementen van energiebedrijven. Waar moet je op letten? Hoe gaat onze autoriteit om met het verlenen van vergunningen aan energiemaatschappijen die vanaf het begin al niet levensvatbaar waren? Moet er een garantiefonds komen voor gedupeerde energieklanten die bij een faillissement de dupe zijn? Hiervoor zal ook in 2022 aandacht blijven bestaan.

Voorbeelden van cases

Thema's

Verbindend en verbonden met Nederland