NPO Maatschappelijke Waarde Over NPO
AVROTROS / NOS Eurovisie Songfestival en Sport

Grote evenementen stimuleren saamhorigheid

Het Eurovisie Songfestival (ESF), maar ook andere grote internationale evenementen zoals het EK Voetbal en de Olympische Spelen, brengen mensen dichter bij elkaar, zeker in tijden van crisis. Dat vindt 6 op de 10 Nederlanders, zo blijkt uit een onafhankelijk GfK-onderzoek onder ruim 3000 mensen van 13 jaar en ouder, in opdracht van NPO. Dit soort mega-evenementen geven volgens de ondervraagden ‘een gevoel van verbondenheid met de samenleving’ (54%) en zorgen voor ‘meer saamhorigheid in Nederland’ (60%). Uit het onderzoek blijkt dat het ESF wordt gezien als hét evenement dat samen met andere huisgenoten of gezinsleden wordt beleefd: 6 op de 10 mensen geven aan er gezellig sámen naar te gaan kijken. De uitkomsten tonen vooral aan dat veel Nederlanders veel waarde hechten aan dit soort grote, verbindende evenementen.

Voorbeelden van cases

Thema's

Verbindend en verbonden met Nederland