NPO Maatschappelijke Waarde Over NPO
MAX MAX vakantieman

Uitzending brengt compensatie in stroomversnelling

Honderden mensen missen in de zomer van 2022 hun vlucht door aanhoudende personeelsproblemen op Schiphol. Ondanks dat zij zich 4 uur van tevoren melden op de luchthaven, zoals Schiphol adviseert, kunnen zij toch niet op tijd aan boord gaan. Janine Janssen van MAX Ombudsman komt in actie, en met succes. Samen met een advocatenkantoor start zij een proefproces tegen Schiphol, om de luchthaven te dwingen de kosten van reizigers te compenseren. De aankondiging hiervan in de uitzending van MAX vakantieman op 25 juli 2022 brengt de totstandkoming van een dergelijke regeling in een stroomversnelling.

Samenwerking
Na de uitzending van MAX vakantieman reageren niet alleen veel consumenten. Ook rechtsbijstandsverzekeraars en de Consumentenbond melden zich voor samenwerking. Schiphol neemt contact op met MAX Ombudsman, waarna gesprekken volgen over de randvoorwaarden van de regeling. Die komt er snel en het proefproces blijkt niet meer nodig. Mensen die hun vakantie in duigen zagen vallen, kunnen de kosten van de vlucht, gemiste onderdelen van hun reis of hotelovernachtingen vergoed krijgen. Ook als een pakketreis door het missen van de vlucht helemaal niet is doorgegaan, worden de kosten vergoed. Zelfs bijkomende kosten, zoals gemiste excursies, komen voor betaling in aanmerking.

Trots
Jeanine Janssen van MAX Ombudsman: “Ik ben blij dat Schiphol zijn verantwoordelijkheid neemt richting de consument. We zijn er trots op dat we met onze actie hebben kunnen bijdragen aan deze oplossing.”

Voorbeelden van cases

Thema's

Verbindend en verbonden met Nederland